10 år sedan massakern i Andijan

På årsdagen av vad som skedde i Andijan 2005 publicerar The Guardian en läsvärd artikel om exiluzbeker i Sverige och deras rädsla för den uzbekiska säkerhetstjänsten.

Redan 2008 kom dåvarande frilansjournalisten Elin Jönsson (nu SVT/Moskva) med en skildring om vad som hände, i boken Konsten att dölja en massaker. En resa bakom sidenridån.

Publicerat i Nyheter | Kommentering avstängd

Uzbekistan i fokus på Amnestys årsmöte

Svenska Amnesty har i helgen haft årsmöte i Umeå och där tagit upp situationen för mänskliga rättigheter i Uzbekistan, i samband med Amnestys kampanj mot tortyr.  Dilya Erkinzoda som är bosatt i Sverige sedan 2009 berättade om sina erfarenheter. Det uppmärksammades också att den 13 maj är det 10 år sedan uzbekisk militär sköt ihjäl hundratals civila demonstranter i staden Andijan i östra Uzbekistan. Läs mer på Amnesty Press hemsida.

Ny Amnesty-rapport om tortyr i Uzbekistan

Rapporten “Secrets and Lies: Forced confessions under torture in Uzbekistan”, visar hur tortyr och misshandel spelar en central roll i landets rättssystem. Polis och säkerhetsstyrkor använder tortyr för att tvinga fram “bekännelser”, för att skrämma hela familjer, för att kräva ut mutor och regeringen slår till mot varje grupp som uppfattas som ett hot mot den nationella säkerheten. Läs en sammanfattning här

Förväntat resultat i presidentvalet

Den 29 mars hölls presidentval i Uzbekistan, med fortsatt stort stöd för den sittande presidenten, Islam Karimov.  Hans tre motkandidater, som alla representerar regimvänliga partier, prisade honom som den som bäst leder landet. Någon verklig opposition förekom inte heller vid detta val. Läs mer på Amnestypress hemsida.

Uzbeker i Sverige fruktar attentat

Svenska Dagbladet rapporterar den 22 februari om att uzbeker i exil i Sverige fruktar att fler attentat kommer att äga rum. Det är tre år sedan mordförsöket mot Obid Nazarov, imam i Strömsund, genomfördes. I december 2014 mördades en annan regimkritisk imam i Turkiet och en lista över fler personer som står i tur har dykt upp. De anhöriga till  Nazarov som är kvar i Uzbekistan har förhörts om Nazarovs vistelseort och familjemedlemmar i Sverige vågar inte längre röra sig fritt. Läs mer…..

Uznews.net har stängt ner

Ett antal journalister i Uzbekistan som rapporterat för nättidningen Uznews.net har mottagit hot för sitt arbete. På grund av detta har man nu tagit beslut att helt stänga ner sajten. Vi beklagar!! Regimen i Uzbekistan är ingen vän av yttrandefrihet.

Publicerat i Nyheter | Kommentering avstängd

Ny rapport om tortyr av politiska fångar i Uzbekistan

Sveriges radio refererade den 26 september till en färsk rapport från människorättsorganisationen Human Rights Watch om hur politiska fångar torteras i Uzbekistan. Hela rapporten “Until the Very End” kan läsas på HRW:s hemsida.

Publicerat i Nyheter | Kommentering avstängd

Salijon Abdurakhmanov får prestigefullt pris för yttrandefrihet

Den uzbekiske journalisten Salijon Abdurakhmanov, som är en av grupp 338:s samvetsfångar, har fått det tyska Johann-Philipp-Palm-priset för yttrande- och pressfrihet. Amnesty International och andra människorättsorganisationer kräver nu att han friges från fängelset. Han greps i juni 2008 och dömdes till ett tioårigt straff för vad som bedöms vara ett fabricierat narkotikabrott. Se mer om honom under fliken Aktiviteter/Aktionsfall.

Publicerat i Nyheter | Kommentering avstängd

Illa ställt med pressfriheten i Uzbekistan

Freedom House publicerade 2 maj en rapport om pressfriheten i världens länder. Näst sist på rankningen hamnade Uzbekistan, före Nordkorea men efter grannlandet Turkmenistan. Överlag är situationen  mycket dålig i världen. Endast en tredjedel av världens länder får “grönt ljus”. Se också Sveriges Radios hemsida.

Publicerat i Nyheter | Kommentering avstängd

Seminarium om kvinnors situation i Uzbekistan

I januari 2014 höll Amnestygrupp 338 tillsammans med ABF Stockholm ett seminarium om kvinnors rättigheter och utsatta situation i dagens Uzbekistan.

En specifik fråga som belystes var de tvångs­steriliseringar av kvinnor som enligt den rapporten Forced Sterilization of Women in Uzbekistan av journa­listen Natalia Antelava förekommer i Uzbekistan. I rapporten beskrivs hur kvinnor, antingen efter påtryckningar från läkare eller helt enkelt utan att bli informerade om det, tvingas till sterilisering. Detta leder till ett stort lidande för kvinnorna men också till splittrade familjer i ett land där stora familjer fortfarande är norm. Vilka är de bakomliggande orsakerna till att kvinnor tvångssteriliseras i ett land som Uzbekistan? Vad blir konsekvenserna, och framförallt, vad kan göras för att förhindra framtida övergrepp? Detta var några av frågorna som diskuterades på seminariet.  Medverkade gjorde bland annat den uzbekiska journalisten Matlyuba Azamatova, Birgit Feychting, läkare och med­lem i Amnestys Hälso- och sjukvårdsgrupp, Amnestys svenska sektions avgående general­sekreterare Lise Bergh samt Torgny Hinnemo, Centralasienkännare, journalist och författare.

Seminariet bevakades av den uzbekiste journalisten Kudrat Babadjanov och delar av seminariet samt några intervjuer finns på Youtube, men endast på ryska.

Publicerat i Aktiviteter | Kommentering avstängd