umekrg:s breda logga
 Startsida |​ Kalendarium

Hej och välkommen till Kvinnorättsgruppen i Umeå!

Amnesty Västerbotten

Under slutet av 1990-talet bildades de första kvinnorättsgrupperna inom Amnesty. Kvinnorättsgruppen i Umeå har funnits sedan 2003. Tillsammans kämpar vi mot kränkningar av kvinnors mänskliga rättigheter genom att bevaka, utbilda och informera om kvinnors mänskliga rättigheter och om de övergrepp som begås mot kvinnor samt delta i Amnestys kampanjarbete mot sådana övergrepp. Vi arbetar mot alla former av psykiskt, fysiskt och sexuellt våld mot kvinnor. Vår grupp har huvudsakligen tre syften:

• att skaffa oss och utveckla en spetskompetens inom kvinnorättsfrågor
  • att jobba utåt för att informera, aktivera och påverka allmänheten
  • att arbeta direkt mot myndigheter.

Under de senaste åren har vi bland annat

• arrangerat utställningar och demonstrationer, speciellt i samband med internationella kvinnodagen och FN dagen mot våld mot kvinnor
  • genomfört namninsamlingar
  • arbetat för att främja kvinnors rättigheter främst lokalt men även på internationell nivå med fokus på Vitryssland.

Vi träffas vanligtvis varannan torsdag på universitetet i café Tornet (Samhällsvetarhuset). Till hösten avser fördjupa våra kontakter för att stärka kvinnors rättigheter i Vitryssland med huvudfokus på mäns våld mot kvinnor i nära relationer. Vi tänker även vidareutveckla vårt arbete mot våldtäkter i Sverige.

Kvinnorättsgruppen träffas ungefär varannan vecka i Umeå Är du intresserad? Mejla gärna kvinnorattsgruppen.umea@mail.amnesty.se eller ring 073-0246069

Valid HTML 4.01 Transitional